Motywacja pracowników hotelu jako czynnik lojalności do miejsca pracy

Przeglądając bardzo interesujące artykuły w miesięcznikach branżowych  „Świat Hoteli”  „Biznes Hotel” „Hotelarz” zauważyłem jak bardzo zapomnianym elementem działu personalnego jest motywacja pracowników. Różnoraki programy sieciowe, które idealnie sprawdzają się w sieciach hotelarskich, liniach lotniczych, czy korporacjach nie są stosowane w prywatnych inwestycjach. Jak zmotywować pracownika nie dając mu pieniędzy a sprawić aby chwalił pracodawce i nie chciał odejść ? Takie pytania zadają sobie właściciele hoteli każdego dnia. Czynnik ludzki w usługach jest najwyższą wartością dodaną w pięknych ścianach hotelu czy restauracji. Spotkałem się w swojej pracy zawodowej z wieloma pomysłami motywacji samych pracowników, gdzie były testowane i albo wdrażane albo odrzucane. Każdy taki pomysł był premiowany nagrodą w postaci noclegu z kolacją w grupie hoteli albo sprzętu RTV.

Motywacja pracowników hoteli 3

Niestety takie zachowania są rzadkim przypadkiem w Polsce, ale zmieniają się w jakość jaką wspomniałem powyżej. Pracownicy hotelowi ci lepsi i ci gorsi mają ukryty potencjał. Komfort psychicznym w pracy ( atmosfera w pracy) jak wykazują badania są na pierwszym miejscu przed wysokością wynagrodzenia najważniejszym czynnikiem w pracy dla personelu. Motywować będziemy przez prezenty w postaci voucherów na zakupy do galerii handlowej- dla kobiet, bilety na koncert gwiazdy rocka – nie każdy może lubić ale może zrobić prezent ulubionej osobie, tablet, voucher na kolacje we dwoje, voucher na zabiegi SPA, voucher na lot balonem. Możliwości w dzisiejszym świecie mamy bardzo dużo. Aby poznać co pracownicy lubią wystarczy zrobić ankietę pytając już na rozmowie okresowej co oprócz pieniędzy Pana/Panią motywuje ? Spotkałem się z taką formą na formularzach rekrutacyjnych w sieci IHG, Choice hotels gdzie miałem przyjemność pracować na stanowiskach managerskich.

Bardzo często kierownicy działów zapominają o chwaleniu pracownika. Pod koniec zmiany trzeba podziękować za pracę wykonaną. Jeśli jest niedoskonała to w sposób spokojny powiedzieć i wytłumaczyć gdzie były błędy i jakie są oczekiwania. Jeśli te błędy są naprawiane to pochwalić i podziękować.

Należy pamiętać o rozmowach okresowych, które mają wpływ na ścieżkę kariery pracownika. Czytając w miesięczniku branżowym o premiowaniu pań pokojowych to z każdego pomysłu starałbym się skorzystać i przetestować na miesiąc. Jeśliby się sprawdził to wprowadziłbym go do procedur. Po roku mógłby być niedoskonały i wtedy starałbym razem z pracownikami szukać rozwiązań. Mam nadzieję, że managerowie za niedługo będą korzystać z tych rozwiązań. Może już korzystają ?

Motywacja pracowników hoteli 1 Motywacja pracowników hoteli 2

Reklamy

One thought on “Motywacja pracowników hotelu jako czynnik lojalności do miejsca pracy

  1. Pingback: Doświadczeni hotelarze – dlaczego warto ich zatrudniać | LATEK HOTELS hotelowe dylematy dla pasjonatów hotelarstwa, podróżników

Możliwość komentowania jest wyłączona.