Karty meldunkowe a obowiązek meldunku i ochrony danych osobowych

W hotelarstwie tak jak w wielu dziedzinach usług mamy do czynienia z naszymi goścmi. Każda usługa związana jest z aspektami prawnymi. Hotelarstwo jako dziedzina udług rozwija się w błyskawicznym tempie i akty prawne związane z tą dziedziną usług muszą się również zmieniać.  Na kartach meldunkowych dopisywane są regulacje prawne o którym piszą już nie tylko gazety branżowe.

Hilton Amsterdam widok na bryła budynku- zdj. Hilton Hotel & Resort.

Hilton Amsterdam widok na bryła budynku- zdj. Hilton Hotel & Resort.

 

Najważniejszym zapisem na karcie meldukowej jest zapis o ochronie danych osobowych. Już w każdym hotelu jest to normą bo wymagają tego przepisy GIODO. Nie sposób nie wspomnieć o skrupulatne wypełnianiu narodowości gościa na karcie. Co miesiąc przesyłane są do GUS. Ważnym elementem na karcie również jest podpis gościa, który również respektuje regulamin hotelu

Księga meldunkowa z dawnych czasów. Niektóre pensjonaty nadal uzywają takich właśnie ksiąg. Dzisiaj to już nowoczesne systemy informatyczne.

Księga meldunkowa z dawnych czasów. Niektóre pensjonaty nadal uzywają takich właśnie ksiąg. Dzisiaj to już nowoczesne systemy informatyczne.

Spotykając się z właścicielami hoteli zadają mi pytanie: Co jeśi gość zamelduje się do Hotelu i nie będzie chciał respektować regulaminu hotelu ? Mamy prawo odmowy przyjęcia gościa do hotelu ? Jeśli nasz potencjalny gość nie posiada żadnych dokumentów to również mamy obowiązek odmówić meldunku. Nie wiemy, kto będzie zamieszkiwał wynajęty przez nas pokój. Zapisy prawne na kartach meldunkowych dotyczące przetważanie danych osobowych w celach marketingowych, to nic innego jak ochrona ich danych odnosząca się do celów sprzedażowych. Czy można odmówić meldunku w  sytuacjach jeśli gość odmawia aby jego dane wykorzystane były do celów marketingowych. Oczywiście nie.

Śniadanie i room serwis.

Śniadanie i room serwis.

Obecnie karty meldunkowe to istne prawne informatory i zanim podpisze się kartę to spędza się 2 minuty na czytanie „wiadomości drobnym druczkiem”. Możecie zdawać sobie sprawę lub nie, ale część gości nie czyta istotnych informacji.Później ma roszczenia, że nikt ich nie informował o żadnych aspektach prawnych. Obsługa przetwarzając karty meldunkowe ma obowiązek archiwizowa ich przez minimu 5 lat jako dokumenty do wglądu. Dla przykałdu okazuję się dane organom ścigania czyli Policji. Na ich żądanie jeśli toczy się postępowanie karne musimy dane ujawnić. Zdarza się, że w hotelu przebywają goście różnych warstw społecznych i nie jesteśmy  w stanie zweryfikować czy godzinę temu osoba meldująca się przywłaszczyła  nie swoje mienie.  Turdno nam ocenić gościa na podstawie jego zachowania czy wyglądu.

Hotelarstwo to nie tylko goście, obsługa ale również regulacje prawne, które musimy przestrzegać prowadząc hotel.

 

Reklamy

One thought on “Karty meldunkowe a obowiązek meldunku i ochrony danych osobowych

  1. Pingback: Minibary w hotelach – zmora obsługi hotelowej | LATEK HOTELS hotelowe dylematy dla pasjonatów hotelarstwa, podróżników

Skomentuj

Proszę zalogować się jedną z tych metod aby dodawać swoje komentarze:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s