Weekendowe wyjazdy – jak wykorzystać potencjał

Zajęci sprawami w ciągu tygodnia czekamy z utęsknieniem na dzień wolny, aby odpocząć od naszej codziennej pracy i obowiązków. Kilkadziesiąt lat temu na wypoczynek weekendowy wyjeżdżali tylko dygnitarze i bogaci przedsiębiorcy. Charakterystyczne dacze (domy letniskowe), które na obecne czasy do złudzenia przypominały domy mieszkalne, w późniejszych latach przerabiane były na pensjonaty. Wówczas jeszcze nikt nie przewidywał, że hotelarstwo w Polsce będzie dochodowym biznesem i bardzo szybko się rozwinie. Społeczeństwo klasy robotniczej wypoczywało u rodzin lub raz do roku na wczasach sponsorowanych lub dofinansowanych w większej części przez zakłady pracy. Wraz z transformacją i przemianą modelu ustroju państwa zmieniło się nastawienie do życia i wypoczynku. Społeczeństwo pracuje dłużej i potrzebuje wypocząć w godnych warunkach hotelowych. Wiele osób jeździ po świecie, nocuje w wysokostandradowych hotelach i oczekuje tego samego standardu u siebie w Polsce. Dziś nie do przyjęcia jest standard rodem z lat 80-tych a mianowicie czyli tapczan i ewentualnie pokój z prysznicem. Zmieniający się rynek usług w całej Polsce oferuje dziś wyższy poziom usług i standardu na poziomie europejskim.

Już w Hiltonie w Ogrodzie gdzie rosną pomarańcze, daktyle i cytryny.

Już w Hiltonie w Ogrodzie gdzie rosną pomarańcze, daktyle i cytryny.

Hotele resortowe prześcigają się w profesjonalizacji i personalizacji serwisu gościa. z tego względu, wykupując pobyt weekendowy w obiekcie, gość otrzymuje w pakiecie szeroki wachlarz usług i aktywności, które mają umilić i uatrakcyjnić mu wizytę. Jednakże plan pobytu jest często tak intensywny i przeładowany propozycjami usług, że nasi goście nie zawsze mogą skorzystać ze wszystkich wykupionych usług, a i sam pobyt niewiele ma wspólnego z weekendowym relaksem. Jak zatem należy zaplanować czas wolny dla gościa? Najlepiej, aby wszelkie zabiegi, ćwiczenia, programy artystyczne czy atrakcje nie były zaplanowane „godzina po godzinie”. Nasz wypoczywający będzie zmęczony i niezadowolony, a przecież nie o to nam chodzi. aby idealnie zbadać potrzeby gościa, najlepiej podczas rezerwacji zapytać, jaki tryb wypoczynku preferuje. Polacy bardzo często wybierają oferty na weekendowe pobytu poprzez grupowe portale zakupowe. Jak się okazuje, forma zakupu przez portal po atrakcyjnej cenie przemawia do większości potencjalnych gości. Nie zawsze jednak hotelarze oferują takim gościom pakiety tożsame z tymi oferowanymi przy rezerwacji bezpośredniej. zdarza się, że okrojona zostaje oferta SPa, a sety menu są z góry narzucone lub skrócone do kilku pozycji. Wyjazdy weekendowe to trend szczególnie charakterystyczny dla mieszkańców dużych miast, gdzie i tempo życia jest dużo szybsze. Co więcej, wśród ich mieszkańców znacznie częściej słyszy się i prowadzi rozmowy na temat weekendowych planów, w tym odbytych podróży. To już nie tylko próba zaimponowania samym wyjazdem czy destynacją, lecz swego rodzaju sposobem życia. Chęć odpoczynku i relaksu coraz bardziej zapracowanych gości to woda na młyn hotelarzy, którzy nie ustają w próbach zapełnienia swojego obiektu. Stąd też coraz większy ukłon w stronę gościa i dostosowywanie oferowanej usługi do jego indywidualnych wymagań. To rzecz, którą hotel wygra. niemniej, wciąż wielu hotelarzy zdaje się o tym zapominać, a to błąd, który może słono kosztować. im szybciej zrozumiemy, że na rynku wygrają te obiekty, które są otwarte na sugestie i potrzeby gości, tym lepiej dla nas i naszego obiektu. W końcu kto z nas chce po kilku latach ze zdziwieniem odkryć, że hotel świeci pustkami, a płynność finansowa pozostawia wiele do życzenia?

Hotel Sofitel Grand zdj. Latek Hotels

Hotel Sofitel Grand zdj. Latek Hotels

Jakie jeszcze czynniki wpływają na rozwój hoteli resortowych ? Zdecydowanie lokalizacja i zaplecze rekreacyjne. Nasi goście, bez względu na to, czy poszukują relaksu, czy zabawy, oczekują, że nasz hotel spełni ich potrzeby i to w przyjemnych okolicznościach przyrody. W cenie są zatem bogate oferty SPa & wellness, dobrze wyposażone kluby/bary hotelowe, ciekawe atrakcje dla dzieci i profesjonalna opieka animatora, zajęcia sportowe, zorganizowane atrakcje, jak spływy kajakowe czy tematyczne wycieczki rowerowe. Coraz częściej też spotykamy się z grupą gości, którzy odwiedzają obiekty w całej Polsce, porównują ich standard i serwis i chętnie dzielą się swoimi wrażeniami na blogach czy w serwisach opinii. Zatem jakość obsługi i usług staje się kryterium wyboru hotelu. a ocenie poddawane jest wszystko: wystój hotelu, wyposażenie pokoju i łazienki, serwowane jedzenie czy prezencja, uprzejmość i profesjonalizm jego pracowników. Goście zaczęli dziś zwracać uwagę na: gramaturę ręczników, szlafroków, markę kosmetyków, bo rozpoznają poziom jakości. Nie mówię już o producentach materacy i pościeli – nie łudźmy się: na tym też znają się bardzo dobrze. Rzecz jasna wybrałem tylko kilka detali, a każdy przekłada się na ostateczną ocenę gościa w serwisach rezerwacyjnych i opinii oraz na portalach społecznościowych. opinia o hotelu ma znaczenie, bo od niej zależy liczba naszych gości, a ta może być różna. jedni nas pochwalą, drudzy napiszą skargę. dużo częściej, jak się okazuje, w sieci wypowiadają się ci niezadowoleni. dlaczego tak się dzieje? Część gości kryguje się przed werbalną krytyką obiektu wyrażoną wprost przed pracownikiem hotelu i woli w internecie opisać, czego doświadczyli. nie oznacza to, że ci zadowoleni milczą. Piszą, a nasi potencjalni goście chętnie te opinie czytają i w oparciu o nie podejmują decyzje o wyborze hotelu. im więcej pochlebnych decyzji, tym nasz hotel jest częściej wybierany. Przy większej liczbie pozytywnych wpisów jeden negatywny nie zaważy na końcowym wyborze gościa, który odbierze negatywny wpis jako złośliwość konkurencji albo wypadek przy pracy. duża liczba krytycznych komentarzy zaś zaalarmuje. niemniej, portale i zamieszczane na nich opinie pomagają gościom w wyborze hotelu. Potencjalni goście sugerują się również marketingiem szeptanym. W gronie znajomych opowiadają sobie o obiektach, w których spędzają weekendy. Bazowanie na marketingu szeptanym to klucz do sukcesu i coraz więcej obiektów to dostrzega. rzecz jasna nie możemy się skupiać tylko na nim. lepiej zadbać o pełną gamę kanałów marketingowych i dystrybucyjnych. Współczesny gość hotelowy jest bardzo wymagający. jeśli cena za usługę jest w jego mniemaniu wysoka, oczekuje adekwatnej jakości świadczonych usług. Co więcej, część osób jest skłonna dopłacić za pobyt, jeśli będzie szła za tym wyższa jakość. kto i jakie destynacje wybiera na weekendowe wypady? zacznijmy od drugiej części pytania, bo jak się okazuje, idealna destynacja nie istnieje. o wyborze często decydują cena i atrakcyjność pakietu, a w mniejszym stopniu konkretna lokalizacja, choć łatwość dojazdu odgrywa tu pewną rolę. jak już wspominałem, najwięcej turystów weekendowych w hotelach to mieszkańcy dużych
miast. Prym wiodą tu mieszkańcy województwa mazowieckiego stanowiący ok. 80% wszystkich weekendowych turystów. również mieszkańcy takich miast, jak kraków, Wrocław, Poznań, Trójmiasto cenią sobie krótkie wyjazdy na weekend. z tego względu w trakcie szkoleń namawiam pracowników marketingu i sprzedaży, aby ze swoją reklamą docierali właśnie do nich. Co więcej, rezerwacje noclegów mogą odbywać się nawet z dnia na dzień, o czym możemy usłyszeć od dyrektorów hoteli resortowych. We współczesnym hotelarstwie jakość jest w cenie, nawet jeśli wiąże się z wyższym kosztem pobytu. Przejawem tej tendencji są często puste w sezonie wakacyjnym pensjonaty o niskim standardzie, na które nie ma popytu pomimo niskiej ceny. Pamiętajmy, że nasi goście to także goście zagraniczni, wymagający jakości i płacący za nią. Standard europejski to też nowoczesność obiektów hotelarskich i gastronomicznych. Marginalizowanie tego faktu może spowodować odpływ turystyki w obiektach postarzałych i wysłużonych. na zakończenie napiszę o jeszcze jednej ważnej kwestii: zadowolenie naszych gości zależy również od profesjonalizmu naszych pracowników. Wysyłajmy ich więc na szkolenia, bo one zaprocentują na przyszłość. Nie bójmy się inwestować w naukę i podnoszenie kwalifikacji naszego personelu, bo od nich zależy jakość naszej usług.

Hotel Waldorf Astoria New york zdj. strona Hotelu.

Hotel Waldorf Astoria New york zdj. strona Hotelu.

Hotel Raffles Singapure zdj. strona Hotelu

Hotel Raffles Singapure zdj. strona Hotelu

Reklamy

Skomentuj

Proszę zalogować się jedną z tych metod aby dodawać swoje komentarze:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s