Pracownik sezonowy w usługach hotelarsko-gastronomicznych

Sezon zimowo-wypoczynkowy zbliża się wielkimi krokami. Już niedługo Polskę czeka napływ turystów, którzy będą poszukiwać destynacji, w których będą mogli doskonale wypocząć i smakowicie zjeść. Czy Polska gastronomia jest na to gotowa? Wielu właścicieli lokali gastronomicznych zdaje sobie sprawę z sytuacji i staje przed trudną decyzją zatrudnienia pracowników sezonowych. Czy warto korzystać w tym względzie z portali rekrutacyjnych, a może lepiej wybrać usługi firmy outsourcingowej?

Poranne śniadanie w Pałacu Alexandrinum **** zdj. Latek Hotels

Poranne śniadanie w Pałacu Alexandrinum **** zdj. Latek Hotels

Odpowiedź na to pytanie nie jest prosta, szczególnie dla właścicieli, którzy nigdy nie korzystali z outsourcingu. Bardzo często nie są oni skłonni współpracować z takimi firmami, gdyż cena ich usług jest dla nich zaporowa. Nie zdają sobie jednak sprawy, że współpraca z komórką zewnętrzną wydatnie wpływa na rozwój firmy i paradoksalnie może oznaczać spore oszczędności. Z czego to wynika? Firma outsourcingowa gwarantuje nam pracowników, przez co nie musimy obawiać się, że z dnia na dzień zostaniemy bez personelu. Podpisując taką umowę, obu stronom będzie zależało na owocnej współpracy. Okres zimowy połączony z feriami dla dzieci są czasem, kiedy wzrasta zapotrzebowanie na pracowników sezonowych, restauracjom rosną obroty, stali pracownicy idą na urlopy, a na rynku pracy pojawiają się studenci i uczniowie, których nie ograniczają się czasowo. Nic, tylko zatrudniać. Tylko czy na pewno kosztem pracowników stałych, lojalnych, związanych z naszą restauracją od lat? Z pewnością nie. Jeśli jednak wiemy, że nasze zapotrzebowanie kadrowe jest duże, a pracowników mamy za mało, zastanówmy się, jaki pracownik jest nam realnie potrzebny. Czy pracownik na sezon, czy raczej na stałe. Jeśli potrzebujemy pracowników sezonowych, warto poszukać ich pośród uczniów i studentów. Studenci szukają często pracy w ramach. „work & tavel”, poszukują też jednak takiej, która będzie możliwie najwyżej wynagradzana. By znaleźć studenta do pracy, nie wystarczy dziś zamieścić ogłoszenie w lokalnej gazecie, wywieszenie oferty na przysłowiowym „słupie ogłoszeniowym”, czy zgłoszenie się do urzędu pracy. Czasem nie wystarczy też zamieszczenie jej na portalu rekrutacyjnym, choć to już zwiększa potencjalne szanse na pozyskanie pracownika. Warto także zgłosić się do uniwersyteckich biur karier, za pomocą których część studentów poszukuje tymczasowego zatrudnienia. Jedno jest pewne – współcześnie poszukiwanie pracownika odbywa się wielokanałowo, a i tak nie gwarantuje sukcesu. Dlaczego tak się dzieje? w Polsce coraz wyraźniej widzimy, że nastaje rynek pracownika. W przypadku pracowników tymczasowych jest to zaś szczególnie widoczne. Agencje rekrutacyjne prześcigają się, aby pozyskać
jak najwięcej firm rekrutujących oraz pracowników starających się o posadę. Firmy outsourcingowe podczas wakacji nie narzekają na brak zleceń, ale też stają przed sporym dylematem – jak pozyskać pracownika. Podobnie uczelniane biura karier mają więcej ofert niż studentów chętnych podjąć pracę. Rynek wciąż się zmienia i ewaluuje. Okazuje się bowiem, że pomimo dwucyfrowego bezrobocia w niektórych brakuje rąk do pracy, a szacowane dwumilionowe bezrobocie w rzeczywistości może być niższe. a może zatrudnić pracownika zza wschodniej granicy? Prezesi firm coraz częściej zatrudniają pracowników z Ukrainy, którzy ochoczo przystępują do pracy. Według statystyk GUS dotyczących 2015 r. W Polsce pracuje legalnie ponad 1 mln obywateli Ukrainy. Polska stała się dziś podobnym krajem dla przybyszy ze wschodu jak Wielka Brytania Irlandia jeszcze 12 lat temu dla Polaków. Podobne zachowania Polaków aktywnych zawodowo miały też miejsce 30 lat temu, kiedy w poszukiwaniu lepszego życia wyjeżdżali do Republiki Federalnej niemiec i podejmowali się każdego wyzwania. Gotowość do zatrudniania obywateli Ukrainy wyraża dziś bardzo wielu przedsiębiorców w Polsce. Pracownicy zza naszej wschodniej granicy piastują już stanowiska nie tylko kelnerek czy runnerów, ale również kierowników działów i kierowników zmian. Przed zatrudnieniem pracownika z Ukrainy musimy jednakże dokładnie sprawdzić dokumenty, w tym paszport, wizę i pozwolenie na pracę. Zanim zatrudnimy, dokładnie sprawdźmy wszystkie dokumenty a zwałszacza wizę z pozwoleniem na podjęcie pracy zarobkowej. Największe zapotrzebowanie na pracowników mają lokale gastronomiczne: restauracje, bary, kawiarnie, lodziarnie, cukiernie, punkty szybkiej obsługi gastronomicznej. W zasadzie poszukiwani są pracownicy na każdym stanowisku, bo i ich rotacja jest spora. Jeśli zdecydujemy się zapewnić sobie pracowników przy pomocy firm zewnętrznych, to nie my będziemy musieli troszczyć się o komplet zespołu. Przed problemem zapewnienia nam pracowników stanie z kolei forma zewnętrzna, z której usług korzystamy. To ona będzie musiała zmierzyć się z liczbą zleceń, naszym zadowoleniem bądź niezadowoleniem z przesłanego przez nią pracownika, a także z poszukiwaniem nam pracowników. Jak wiele tym
restauracji poszukuje dziś pracowników? Podawane liczby mogą być jedynie szacunkowe i dość zmienne. Zależą też od natężenia turystyki i przyjazdów gości do Polski. Wiadomo jednak, że najwięcej ogłoszeń i największe zapotrzebowanie pojawia się w sezonie letnim na wybrzeżu i później w rejonie pojezierzy. Ze smutkiem obserwuje się ogłoszenia, w których poszukuje się sprzedawców lodów, niestety na zasadach prowizyjnych od sprzedaży, a nie za stałą pensję. Pensja oparta na prowizji skutecznie zniechęca potencjalnych pracowników restauracji, barów, kawiarni czy lodziarni. Stałe wynagrodzenie plus prowizja od sprzedaży bardziej zachęci do aktywnego polecania sprzedawanych produktów. Udało nam się pozyskać pracownika sezonowego do naszego lokalu i co dalej? Co zrobić, by szybko nie odszedł ? W pierwszej kolejności powinniśmy zadbać o przeprowadzenie nowym pracownikom koniecznego, a najlepiej gruntownego szkolenia z zakresu obsługi i sprzedaży. Po szkoleniu z pewnością potrzebny będzie cykliczny audyt jakości, zwany potocznie wizytą tajemniczego klienta („mystery shopper”). Pozwoli to nam na weryfikację jakości obsługi. Przeprowadzany jest on przez wielu fachowców, którzy są na rynku obecni od lat. Elementy szkolenia sprzedażowego mają na celu zwiększenie zysków dla przedsiębiorcy, a co za tym idzie możliwość utworzenia programu motywacyjnego dla pracowników w formie up-sellingu. Aby pobudzić pracowników do działania, potrzebne są szkolenia co dwa tygodnie, szczególnie podczas okresu wakacyjnego – kiedy chcemy zmaksymalizować zyski i w pełni wykorzystać potencjał sezonu. Po odbytych szkoleniach możemy przeprowadzić oceny ewaluacyjne i oceny progresywności sprzedaży. Każda inwestycja w pracownika musi mieć również formę zabezpieczenia przed jego odejściem w połowie sezonu. Warto rozważyć różne formy tego zabezpieczenia, np. podpisanie przez pracowników „lojalki”. W ten sposób damy naszemu przyszłemu pracownikowi gwarancję zatrudnienia, a nas samych zabezpieczy to przed nagłą utratą pracownika. otwarcie informujmy też o wymaganiach i wynagrodzeniu. informacja na temat wysokości wynagrodzenia na danym stanowisku.

Restauracja w Pałacu Alexandrinum **** zdj. Latek Hotels

Restauracja w Pałacu Alexandrinum **** zdj. Latek Hotels

Podana na wstępie, zweryfikuje nam kandydatów i odrzuci tych ze zbyt wysokimi wymaganiami. zaoszczędzi nam to czas w całym procesie rekrutacyjnym. większość sieci fast food w Polsce oficjalnie ogłasza swoją stawkę za godzinę pracy. W tym względzie warto wziąć z nich przykład. a może postawmy na ogłoszenie w formie baneru lub roll-up przed swoją restauracją? Dlaczego nie? Inwestycja w roll-up to, w zależności od jego jakości, koszt w okolicy kilkuset złotych do kilku tysięcy przez wielki takzwaną „ściankę”. Pamiętajmy, że stawki godzinowe nie zmieniają się tak szybko, a nasza reklama będzie nam służyć minimum dwa lata. kiedy tylko będziemy potrzebowali pracowników, roll-up możemy wystawić w widocznym miejscu. Nigdy nie będzie to zbędny koszt dla naszej firmy, lecz rozsądna inwestycja, która z pewnością się zwróci. Kolejny sposób skutecznego zatrudnienia to rekrutacja wewnętrzna. Ogłoszenia o naborze na stanowiska w naszym lokalu, umieszczone w pomieszczeniach pracowniczych, to również skuteczna forma pozyskania pracownika sezonowego i nie tylko takiego. Wielu naszych pracowników posiada bogate doświadczenie zawodowe i jednocześnie ma wielu znajomych w branży. Zawsze mogą nas polecić znajomym. Poprośmy też naszych pracowników, by umieścili informację o wakacie na swoich profilach na portalach społecznościowych. Jeśli polecany kandydat zostanie przez nas zatrudniony, to wynagrodźmy polecającego, aby go zmotywować do dalszych tego typu działań. Dzięki temu nasz personel będzie się identyfikował z firmą i polecał ponownie swoim znajomym. Budowanie pozytywnych relacji z pracownikiem oraz poprawa wizerunku firmy sprawia, że pracownicy zabiegają o zatrudnienie. Nie bójmy się korzystać ze sprawdzonych rozwiązań. Pozwoli nam to na skuteczne działanie i sprawne funkcjonowanie naszej gastronomii. Nawet jeśli personel znajdzie lepiej płatną pracę, będzie wspominał o naszych rozwiązaniach rekrutacyjnych i będzie rekomendował nasze rozwiązania. na zakończenie dodam, że zawsze warto dokładnie weryfikować pracę i zaangażowanie naszego sezonowego pracownika. Bardzo często to właśnie oni zostają z nami na dłużej. Jeśli skończyli naukę, a sprawdzili się na danym stanowisku, zawsze zaproponujmy możliwość zatrudnienia na umowę o pracę. starajmy się być otwarci na dalszą współpracę. Jeśli nasz lokal jest tylko sezonowy, personel wróci do nas w następnym sezonie i będziemy mieli sprawdzonego i wykwalifikowanego pracownika. Zaoszczędzimy czas i środki finansowe na dalsze poszukiwanie odpowiedniej i wyszkolonego kadry. Szanujmy naszych pracowników i słuchajmy ich uwag, nawet jeśli nie są one dla nas pochlebne. Bardzo prawdopodobne, że nasz personel może mieć doskonałą wiedzę, której jeszcze nie przyswoiliśmy. współpraca i wspieranie się w biznesie dają nam pozytywne relacje w przyszłości.

Sernik cytrusowyDBT bh Hilton Łódź zdj. Latek Hotels

Sernik cytrusowyDBT bh Hilton Łódź zdj. Latek Hotels

Kraków Novotel Centrum Wejście główne zdj. Latek Hotels.

Kraków Novotel Centrum Wejście główne zdj. Latek Hotels.

Novotel Kraków City west. Idealna rozrywka dla młodych dzieciaków. zdj. Latek Hotels

Novotel Kraków City west. Idealna rozrywka dla młodych dzieciaków. zdj. Latek Hotels

Komplex Czarny Groń fasada zdj. Latek Hotels

Komplex Czarny Groń fasada zdj. Latek Hotels

Czarny groń. Czas się pożegnać. Dziękuję było miło. zdj. Latek Hotels

Czarny groń. Czas się pożegnać. Dziękuję było miło. zdj. Latek Hotels

DBT by Hilton Wroclaw

DBT by Hilton Wroclaw

Reklamy

Skomentuj

Proszę zalogować się jedną z tych metod aby dodawać swoje komentarze:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s