Przetrwać trudny okres nowego roku w gastronomii

Styczeń co roku dla branży Horeca bywa trudnym okresem. Goście rzadziej korzystają z usług gastronomicznych, niż ma to miejsce w innych miesiącach. Daje się to najbardziej zauważyć w większych miastach, gdzie wyznacznikiem rynku jest gość biznesowy, a o tego bywa niełatwo. Dla kontrastu restauracje i hotele resortowe w górach odczuwają wówczas szczyt sezonu i zbierają „żniwo”. Jak zatem pobudzić rynek i skłonić gościa do odwiedzenia naszej restauracji? Co należałoby poczynić? Jakie działania marketingowe trzeba podjąć, aby zwiększyć dochody? Najlepszą z możliwych odpowiedzi jest organizowanie imprez sylwestrowych i karnawałowych. Imprezy sylwestrowe mają się bardzo dobrze od kilkudziesięciu lat, a popyt na nie nie maleje wręcz przeciwnie, coraz chętniej bawimy się z przyjaciółmi na mieście, szczególnie, że dla wielu z nas to jedyna okazja, by spotkać się z bliskimi mieszkającymi na co dzień za granicą. Przylatują oni do kraju na przedłużony urlop trwający od świąt do święta trzech króli, aby odpocząć od całorocznej pracy, i szukają sposobów na spędzenie tego czasu. Z tego względu niektóre obiekty i restauracje górskie prowadza sprzedaż swoich usług nawet przez witryny linii lotniczych – tam przecież jest ich potencjalny klient. Foldery rozdawane na początku lotu są doskonałą inwestycją marketingową. Okazuje się, że od 10 lat liczba pasażerów linii lotniczych wzrosła kilkakrotnie, więc jest o co powalczyć. wielki wpływ na to mają tanie linie lotnicze, dzięki którym podróżowanie stało się proste i tanie. Rozważmy zatem wyjście z naszą ofertą do klientów z zagranicy. wracając jednak do imprez okolicznościowych: są one dobrą sposobnością na poprawienie budżetu restauracji.

Hotel Indigo Kraków Old Town. Wyspa śniadaniowa. zdj. Latek Hotels.

Hotel Indigo Kraków Old Town. Wyspa śniadaniowa. zdj. Latek Hotels.

Doubletree by Hilton Wroclaw Ovo Bar & Restaurant

Doubletree by Hilton Wroclaw Ovo Bar & Restaurant

Czarny groń wyroby własne. Sałatki, pasztet. Polecam spróbować. zdj. Latek Hotels

Czarny groń wyroby własne. Sałatki, pasztet. Polecam spróbować. zdj. Latek Hotels

Pomysłów na nie jest wiele. Możemy np. postawić na spotkania autorskie czy czytanie fragmentów książek przez profesjonalnych aktorów, rzecz jasna łącząc to z kolacją w naszej restauracji. A może zorganizujemy „kabaret na żywo”? Popularne stały się występy teatralne czy swego rodzaju stand-upy wykonywane przez sławnych aktorów. Wielu artystów już od dawna wystawia sztuki czy stand-upy. Restauracje coraz chętniej współpracują z różnymi artystami, a inwestycja w ich zaangażowanie w stosunku do sprzedanych biletów za występ są naszym zyskiem. Potraktujemy to jako inwestycję marketingową. Do tego to świetne działanie pr-owe, a rozpoznawalność naszej restauracji wzrośnie po każdym takim występie. Na imprezach noworocznych oczywiście zarobimy na napojach: gorących, zimnych i rzecz jasna alkoholowych. A także na różnego typu poczęstunkach, jeśli zdecydujemy się je podać w trakcie imprezy. Innym pomysłem może być organizacja imprez dla najmłodszych, np. przedstawienia artystycznego.

To rozwiązania, które cieszą się dużym powodzeniem w krajach europy zachodniej. zadbajmy, aby motywem przewodnim w występach artystycznych była nasza restauracja. Stworzenie przestawienia z osobami przebranymi za postacie z popularnych filmów, kreskówek i stworzenie scenariusza, w którym przeplatać się będzie nazwa naszej restauracji, pozytywnie wpłynie na wizerunek restauracji. restauracje bardzo często świadczą usługi artystyczne tak samo jak teatry, hale widowiskowe, areny i inne obiekty estradowe. W chwili obecnej stało się to standardem. artyści zdolni są do relokacji. Najmowanie ich bardzo często spotyka się z dobrym odbiorem przez społeczność lokalną i gości przyjeżdżających na wypoczynek. Właściciele bardzo często zamykają restaurację na okoliczność przyjazdu artysty i tego dnia funkcjonuje ona na wyłączność dla gości będących na tej imprezie. Zadbajmy, aby każdy wychodzący gość dostał wizytówkę, folder czy aplikację na smartfon naszej restauracji. Wyślijmy standardowo list z podziękowaniem. Dbanie o stałe relacje z naszym gościem spowoduje regularne wizyty. O trudnym ponoworocznym okresie warto myśleć odpowiednio wcześniej i ustalić sobie plan działania. Tym bardziej, że występ artysty wymaga pracy i ustalenia wielu kwestii. Przygotowanie na trzy–cztery miesiące przed terminem to właściwe podejście marketingowo-sprzedażowe. Styczeń może być dla nas nie lada wyznawaniem, jeśli więc zaczęliśmy o nim myśleć dopiero teraz, jeszcze nie wszystko stracone. Czas na zintensyfikowanie działań w sieci. Skupmy się na portalach społecznościowych, blogerach, mediach, które czyta najwięcej osób, i tych, które łączą się z szeroko rozumianą kulturą i sztuką. Reklama naszych inicjatyw musi być robiona na dużą skalę, dlatego nie zapominajmy też o remarketingu. Często wymierne skutki przynosi zachęcenie osób, które już kiedyś były gośćmi naszej restauracji (gości weselnych, imprez okolicznościowych i naszych stałych klientów), do udziału w organizowanym recitalu, występie kabaretu, zespołu czy teatru, a także poinformowanie ich o planowanych akcjach i promocjach.
Dobrze też, jeśli do działań marketingowych i organizacyjnych oddelegujemy konkretną osobę, której zadaniem będzie skoordynowanie wszystkich procesów. Wskazane w planowaniu imprezy jest to, aby kontakt mailowy był z jedną osobą, do której w każdej sprawie można się zwrócić. Prace koncepcyjne nad imprezami noworocznymi powinny odbywać się w grupie kreatywnych osób, nie obawiajmy się również zaprezentować tych pomysłów do oceny pracownikom naszego lokalu. Bądźmy otwarci na sugestie i konstruktywną krytykę. To pobudzi naszą kreatywność. Załóżmy ramy czasowe i realizujmy założone wytyczne. Limitujmy miejsca i informujmy o liczbie miejsc – zachęci to potencjalnych gości do szybszego podjęcia decyzji o udziale w imprezie. Aby dotrzeć do potencjalnych gości, nasza oferta musi unikalna i niepowtarzalna na tle konkurencji. Stwórzmy coś, czego jeszcze nie było w żadnej okolicznej restauracji. kopiowanie i powtarzanie innych pomysłów, które są na rynku od dawna, nie stworzy idealnej sprzedaży. Wtedy wydajemy więcej na marketing, a efekty wcale nie muszą być zadowalające. Oprócz planowania imprez okolicznościowych w nowym roku kalendarzowym ważne jest podejście ekonomiczne. Jeśli mamy pracowników, którzy ciężko pracowali w okresie przedświątecznym i sylwestrowym, a wiemy, że okres nowego roku nie gwarantuje wysokiego obłożenia sali, dajmy im wolne. zróbmy to jednak umiejętnie, aby nie zostać z jednym pracownikiem na sali restauracyjnej, w końcu nawet trudny okres nie może wiązać się choćby z minimalnym spadkiem jakości, czy to w serwowanych daniach, czy to w obsłudze. Planowanie grafików pracy i zarządzanie zasobami ludzkimi to również element umiejętnego radzenie sobie w trudnych miesiącach początku roku. Umiejętnie planujmy także nasze stany magazynowe, aby nie generować start. Ekonomiczne podejście do zarządzania restauracjach w miesiącach niskiego natężenia gości powinni zrozumieć pracownicy. Wytłumaczmy dokładnie, jak jest cel i dlaczego właśnie w taki sposób planujemy nasze działania. Odpowiednie wytłumaczenie i nastawienie przekona nasz personel do ekonomicznego spojrzenia na funkcjonowanie restauracji w trudniejszym okresie. podsumowując, trudne okresy zdarzają się wszystkim, ważne, by dobrze się na nie przygotować i podjąć działania minimalizujące straty. W tym celu pobudzajmy sprzedaż i postawmy na ponadprzeciętną aktywność naszej restauracji. Dobrze zaplanowane i skutecznie komunikowane działania i procesy znajdą wówczas odzwierciedlenie w wizerunku naszego lokali i przełożą się na wzrost zysków dla restauratora

Czarny groń na śniadania i słodki bufet. zdj. Latek Hotels

Czarny groń na śniadania i słodki bufet. zdj. Latek Hotels

Czarny groń śniadanie. Prezentacja wędlin, ryb trzy rodzaje, la caprese, 4 rodzaje serów. zdj. Latek Hotels

Czarny groń śniadanie. Prezentacja wędlin, ryb trzy rodzaje, la caprese, 4 rodzaje serów. zdj. Latek Hotels

Czarny Groń Naleśniki na gorąco. zdj. Latek Hotels

Czarny Groń Naleśniki na gorąco. zdj. Latek Hotels

Czarny Groń kwaśnica. Nazwa w MENU - poskromienie złośnicy. zdj. Latek Hotels

Czarny Groń kwaśnica. Nazwa w MENU – poskromienie złośnicy. zdj. Latek Hotels

Novotel Kraków city west. Świeże owoce na śniadanie. zdj. Latek Hotels

Novotel Kraków city west. Świeże owoce na śniadanie. zdj. Latek Hotels

Novotel Kraków Centrum french fruits pastry. Wybór owocowych ciasteczek szeroki. zdj. Latek Hotels

Novotel Kraków Centrum french fruits pastry. Wybór owocowych ciasteczek szeroki. zdj. Latek Hotels

Krem ze szapragów w DoubleTree by Hilton Łódź zdj. Latek Hotels

Krem ze szapragów w DoubleTree by Hilton Łódź zdj. Latek Hotels

cielęcina z fasolką i kremu z marchwi zdj. Latek Hotels

cielęcina z fasolką i kremu z marchwi zdj. Latek Hotels

Talerz na śniadanie dosyć obfity w Pałacu Alexandrinum **** zdj. Latek Hotels

Talerz na śniadanie dosyć obfity w Pałacu Alexandrinum **** zdj. Latek Hotels

Hotel Rialto Salto Restaurant zdj. Latek Hotels

Hotel Rialto Salto Restaurant zdj. Latek Hotels

Poranne śniadanie w Hotelu Atut ****

Poranne śniadanie w Hotelu Atut ****

Prezentacja pieczywa na śniadaniu. Rewelacja. Doubleetree by Hilton zdj. Latek Hotels

Prezentacja pieczywa na śniadaniu. Rewelacja. Doubleetree by Hilton zdj. Latek Hotels

Reklamy

Skomentuj

Please log in using one of these methods to post your comment:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s